Σκαραμαγκάς, Ελευσίνα και Σύρος σχηματοποιούν την «τρίαινα» της ναυπηγικής βιομηχανίας της χώρας
Άρθρο προέδρου ΕΒΕΠ & ΠΕΣΑ, Βασίλη Κορκίδη
Η αναζωογόνηση του ναυπηγοεπισκευαστικού τομέα της χώρας είναι ένα στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί. Η εκδήλωση επενδυτικού ενδιαφέροντος για τα ναυπηγεία Ελευσίνας και Σκαραμαγκά, αλλά και γενικότερα στον ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα, δημιουργεί αίσθημα αισιοδοξίας για την αναγέννηση των ναυπηγοεπισκευαστικών δραστηριοτήτων.
Σκαραμαγκάς, Ελευσίνα και Σύρος σχηματοποιούν την «τρίαινα» της ναυπηγικής βιομηχανίας της χώρας, η οποία ως γνωστόν υπέστη σοβαρό πλήγμα, όπως άλλωστε έχει υποστεί ο τομέας σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, λόγω του σκληρού ανταγωνισμού από τα ναυπηγεία της Άπω Ανατολής (φτηνά εργατικά χέρια, συχνά απουσία μέτρων προστασίας του περιβάλλοντος, πρόσβαση σε κρατικές χρηματοδοτήσεις η σε άλλες περιπτώσεις υψηλή τεχνογνωσία κα).
Στην Ελλάδα ο ναυπηγο-επισκευαστικός/κατασκευαστικός κλάδος κατέρρευσε όχι μόνο λόγω παγκόσμιας κρίσης αλλά κι από άλλες ελληνικές παθογένειες και την αδυναμία του κράτους και των ιδιωτών να παρουσιάσουν ένα σοβαρό, στραμμένο προς το μέλλον σχέδιο για την βιωσιμότητα των ναυπηγείων.
Ευτυχώς αυτή κατάσταση φαίνεται πως αλλάζει μετά την επιτυχή επανεκκίνηση από την ONEX των ναυπηγείων της Σύρου αλλά και της διάθεσης της παρούσας κυβέρνησης να προσελκύσει επενδύσεις σε ένα τομέα με ιδιαίτερη σημασία καθώς η Ελλάδα διακρίνεται- αναγνωρίζεται παγκοσμίως ως η πρώτη ναυτιλιακή δύναμη.
Η πρόσφατη επίσκεψη αμερικανικής αντιπροσωπείας στα ναυπηγεία Ελευσίνας και η εκδήλωση επενδυτικού ενδιαφέροντος για αυτά, την οποία και χαιρέτισε το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς, αποτελεί έμπρακτη αναγνώριση των προσπαθειών της, υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη, κυβέρνησης να προσελκύσει επενδύσεις που θα αλλάξουν, επί τα βελτίω, το οικονομικό κλίμα, θα δημιουργήσουν θέσεις εργασίας, αλλά και θα ισχυροποιήσουν την παρουσία της χώρας στο παγκόσμιο οικονομικό γίγνεσθαι.
Εφόσον, τελικά, ευοδωθούν οι προσπάθειες αναζωογόνησης των δύο μεγάλων ναυπηγικών μονάδων του Κόλπου της Ελευσίνας καθίσταται προφανές ότι η Ελλάδα αποκτά εκ νέου το στρατηγικό πλεονέκτημα στο πέταλο της Ανατολικής Μεσογείου. Καθίσταται προφανές ότι ένα μεγάλο έργο σε ναυπηγήσεις, ναυπηγοεπισκευές και λοιπές εργασίες σε πλοία που σήμερα καρπώνονται οι Τουρκικές γιάρδες θα διεκδικηθεί από την Ελληνική «ναυπηγική τρίαινα» με ότι αυτό θετικό συνεπάγεται για την εθνική οικονομία αλλά και στη βελτίωση των αμυντικών δυνατοτήτων της χώρας. Το Ε.Β.Ε.Π. έχει καταστήσει σαφές ότι θα σταθεί αρωγό σε κάθε προσπάθεια αναζωογόνησης των σημαντικών ναυπηγείων στην περιοχή ευθύνης του” θεωρώντας ότι βασική προϋπόθεση είναι η απάλειψη των όποιων γραφειοκρατικών αγκυλώσεων και ιδεοληψιών του παρελθόντος, που τόσο στοίχησαν στην οικονομία και στη χώρα. Εάν αντιμετωπιστούν άμεσα τα προβλήματα που υφίστανται στη ναυπηγοεπισκευή και τον εφοδιασμό πλοίων, έχει υπολογιστεί ότι η ελληνική οικονομία θα μπορούσε να καρπωθεί 14 δισ. ευρώ. Και δεν είναι μόνο αυτό.
Εφόσον, τελικά, ευοδωθούν οι προσπάθειες της ΟΝΕΧ και ξεκινήσουν να κατασκευάζονται πολεμικά πλοία στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, μεταφράζονται σε έναν επιπλέον αριθμό 1.000 θέσεων εργασίας. Αυτές θα έρθουν να προστεθούν στις 1.500-2.000 θέσεις εργασίας, σε βάθος χρόνου 18 έως 24 μηνών από την έναρξη λειτουργίας των ναυπηγείων, όπως προέβλεπε το αρχικό σχέδιο. Και δεν είναι μόνο αυτές οι θέσεις εργασίας, καθώς υπάρχει, στον ευρύτερο Πειραϊκό χώρο, πλειάδα επιχειρήσεων του ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου, των τροφοεφοδίων και γενικά της κατασκευής υλικών για πλοία που προσδοκούν να «Συνεπειχειρήσουν» με τα ναυπηγεία.
Όπως προαναφέρθηκε το Ε.Β.Ε.Π. θα σταθεί αρωγό σε κάθε προσπάθεια αναζωογόνησης των σημαντικών ναυπηγείων και προς τούτο σε πρόσφατη συνεδρίαση του δ.σ. του Επιμελητηρίου, όπου έγινε εκτενείς συζήτηση για το σύνολο των ζητημάτων που απασχολούν τις επιχειρήσεις του ναυπηγοεπισκευαστικού cluster, ελήφθη ομόφωνη απόφαση για συμβολική επενδυτική συμμετοχή του ΕΒΕΠ στη δημιουργία Ναυπηγικού Κόμβου, εθνικής σημασίας από την ONEX Shipyards, που διαθέτει business plan για την επόμενη μέρα και έχει κύρια και αποκλειστική δραστηριότητα την ναυπηγική βιομηχανία.